Pilates

Nieuw GROENENDAAL is het sportcentrum van de regio Heemstede. Bij ons kunt u terecht voor Pilates met gediplomeerde docenten.  Het is een training waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is.

De oorsprong van pilates

Pilates is een bewegingsleer ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967). Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bedoeling om het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, ontwikkelde hij oefeningen met de nadruk op gecontroleerde bewegingen. Die moesten de gewonde soldaten helpen hun gezondheid terug te vinden en hun belangrijkste spieren te verstevigen. Later is de Pilates methode opgepakt door de professionele balletwereld. Het werd een integraal onderdeel van de dansopleiding en dat is het altijd gebleven.

Aanvankelijk was de methode alleen bekend bij dansers, atleten en beroemde artiesten totdat de effecten van de training werden opgepikt door het grote publiek.

De visie van Pilates draait om de balans en coördinatie tussen het fysieke, mentale en spirituele. Pilates noemde zijn methode ‘the art of controllogy’. Hij geloofde sterk in het principe dat je met je geest controle kunt krijgen over het functioneren van het lichaam.

Wat is pilates?

Pilates is een intensieve body&mind les. Het is een training waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve training die je spiergroepen versterkt én rekt om een sterk maar ook soepel lichaam te krijgen.

Het voornaamste doel bij Pilates is om een sterke en stabiele romp op te bouwen. Een sterke kern geeft je met elke activiteit meer kracht en balans en vermindert het risico op blessures. Daarom is het juist zo goed om deze stabiliteit van je romp te trainen: het korset van spieren rondom je rug, buik en heup/bekken. Deze spieren gebruik je dagelijks bij vrijwel alles wat je doet.

Behalve de oppervlakkige spieren worden bij Pilates ook de dieper liggende spieren rondom de wervelkolom en je bekken getraind. Het zou dus goed kunnen dat je door de Pilates methode spieren ontdekt waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.

Maar Pilates wordt ook therapeutisch gebruikt. De therapie kan behulpzaam zijn bij revalidatie voor zieken en bij chronische aandoeningen. Het helpt bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de Pilates methode als aanvulling op de reguliere behandeling.

Pilates les bij Nieuw GROENENDAAL Heemstede

Pilates is een groepsles op de mat, waarbij je gebruik maakt van je eigen lichaamsgewicht. De aandacht gaat vooral naar de spieren van je buik, rug, bekkenbodem, wervelkolom. De ademhaling is een belangrijk onderdeel van de training.

De bewegingen zijn vloeiend en soepel, met oefeningen die geconcentreerd  met een bewuste ademhaling worden uitgevoerd. De docent richt zich hierbij op de juiste lichaamshouding, een correcte uitvoering van de oefeningen en een goede focus. Bij Pilates heb je een goede concentratie nodig. Er wordt bij deze les rustige achtergrondmuziek gebruikt.

Omdat je je tijdens een Pilatesles zo op je lichaam en een correcte uitvoering van de oefeningen concentreert, heb je geen tijd om aan andere zorgen of problemen te denken. Dat zorgt voor ontspanning in je hoofd en minder stress. Na een Pilates les voel je je dus als herboren, sterk en vol energie!

Het beste effect om je techniek, spierkracht en houding te verbeteren, krijg je als je Pilates wekelijks beoefent. De eerste tien lessen moet je vooral wennen en leren. Na nog eens tien begin je het resultaat te zien en te voelen. Volg je dan nog eens tien lessen, dan wil je niet meer zonder.

BodyBalance

Dit is een combinatie vorm van Pilates, Yoga en Tai Chi waarbij je kracht opbouwt en lenigheid verbetert. De combinatie van coördinatie, concentratie en balans maakt dit een uitdagende les.

Het effect van pilates

Pilates heeft veel voordelen, want je kan de principes van Pilates in elke andere training benutten! Maar ook voor het herstel van blessures of bij bijvoorbeeld rugklachten is Pilates bij uitstek geschikt omdat je heel gecontroleerd je spieren traint.

Voordelen van de pilatesmethode in Heemstede

Versterking buikspieren
Versterking rugspieren
Preventie rugklachten
Stabilisatie van de wervelkolom
Verbeterde houding
Verbeterde balans; lichamelijk én geestelijk
Verbeterde lenigheid
Betere coördinatie
Versterking zelfbewustzijn
Soepelere bewegingen

Iedereen kan Pilates beoefenen op zijn/haar eigen niveau, op elke leeftijd en ieder met zijn eigen doelstelling. De een komt om wat leniger te worden, de ander om zijn zwakke rug te versterken. Er zijn ook atleten die Pilates beoefenen om in hun eigen sport beter te kunnen presteren. En als je een blessure hebt of bijvoorbeeld rugklachten waarvoor je je rompstabiliteit meer moet trainen, dan is Pilates een uitstekende keuze.

Proefles pilates in Heemstede?

Vraag een proefles aan, dan krijg je een goede indruk van de docent, de groepsgrootte, je medesporters en de sfeer in de groep. Want alleen door het te doen kun je ervaren wat Pilates voor jou betekenen kan.

Meer informatie over pilates

Aangepaste maatregelen

 

De gedeeltelijke Lock down is van kracht en gelukkig mogen wij openblijven.  Dit geldt voor zowel de praktijk als de sportschool.  Wij kunnen min of meer volgens dezelfde regels doordraaien met een paar kleine aanpassingen. Hieronder de aanpassingen en ons sportaanbod voor de komende periode. 

Kleedkamers en douches 

 Onze kleedkamers en douches zijn in principe gesloten, maar mogen wel gebruikt worden voor de lockers en het toilet. Maar als het niet nodig is om de kleedkamers te gebruiken dan vragen wij jullie om zoveel mogelijk de tassen en jassen in de hal boven te plaatsen en het pand na de training via de welbekende nooddeur te verlaten. Dit om zo min mogelijk contacten te laten plaatsvinden. De sauna’s blijven wel open en de saunagangers mogen gebruik maken van de douches. De kleedkamers zijn door de luchtzuiveringsinstallatie met UV-C licht optimaal veilige ruimtes. 

 Groepslessen 

 Voor de groepslessen binnen en buiten geldt een maximaal aantal van 12 deelnemers. Voor de spinninglessen is dit 10. De belangrijkste regel blijft 1,5 meter afstand. Voor de buitenlessen en zwembadlessen geldt tevens dat het aantal deelnemers per les wordt onderverdeeld in groepjes van 4. Dus bij een maximaal aantal deelnemers van 12 krijg je 3 groepjes van 4 waarbij de afstand onderling 1,5 meter moet zijn en de afstand tussen de groepjes meer dan 1,5 meter. 

 Koffiecorner 

 Onze koffiecorner blijft helaas gesloten voor sportende klanten en patiënten. De lounge is vooral bedoeld voor wachtende patiënten. Wij willen onze sportende leden vragen direct naar boven te gaan naar de fitnesszaal of aerobiczaal en na afloop niet te socializen in de lounge. Hoe minder mensen in de wachtruimte hoe veiliger. 

 Mondkapjes 

 Ons dringende advies is om mondkapjes te gebruiken. Dit geldt voor patiënten en sportende klanten. Wij adviseren om met een mondkapje binnen te komen tot aan de sportzaal. Tijdens het sporten hoef je geen mondkapje op en na het sporten weer wel zolang je binnen het pand bent.  Wij zullen als personeel ook zoveel mogelijk de mondkapjes dragen tijdens het lopen door de gangen, behandelkamers en oefenzalen 

 Sport aanbod 

Al onze lessen zijn gebaseerd op het protocol ‘Verantwoord Sporten protocol’ voor een veilige sportomgeving. Hieronder de activiteiten die wij aanbieden in november 

  •  Fitness 
  • Groepslessen binnen 
  • Buitensportlessen 
  • AquaFit zwembad 
  • Sauna 

Je kunt onbeperkt reserveren via onze Sportivity reserveringsapp. De cardio apparatuur in de fitnesszaal kan worden gebruikt voor lichte training voor maximaal 10 minuten per apparaat. Voor het reserveren kun je onze Sportivity app downloaden via de app stores. Samen met je emailadres als gebruikersnaam en je aangemaakte password krijg je toegang tot Sportivity. Je kunt onbeperkt lessen reserveren. Je kunt je ook in de app afmelden als je niet komt. Dit is voor ons belangrijk aangezien we nu nog een maximaal aantal sporters kunnen toelaten. Je kunt je lessen 8 dagen van tevoren boeken.  

Heb je vragen laat het ons weten via email info@nieuwgroenendaal.nl of bel met 023 7600600. 

aanmelden

Het laatste nieuws volgen? Meld u hieronder aan voor onze nieuwsbrief.

Partners

Wij zijn o.a. aangesloten bij: