023 7 600 600 info@nieuwgroenendaal.nl

Verleidingen zijn er in overvloed. Waar je ook kijkt overal is eten, drinken, snacks etc. Op televisie, radio, social media, buitenreclame en uiteraard in de supermarkten. De marketingjongens van de supermarkten zijn erop afgestudeerd om je zoveel mogelijk te laten kopen. Lees deze trucs die allemaal worden toegepast. Gebruik deze inzichten om verstandig te kiezen als je boodschappen gaat doen.

Trek is een belangrijke prikkel om veel in de supermarkt te kopen. Daarom is het verstandig om eerst wat te eten voordat je boodschappen gaat doen.  We worden echter door veel meer prikkels gestimuleerd om spullen te kopen. Supermarkten weten dat.  Ze gebruiken allemaal dezelfde technieken om ons ertoe aan te zetten meer geld te besteden.

Over het winkelontwerp is zorgvuldig nagedacht waarbij elke prikkel om meer te besteden geoptimaliseerd wordt – van de plaatsing van de producten en de muziek die je hoort, tot de kleur van het interieur. Wil je voorkomen dat je onnodige uitgaven doet bij het boodschappen doen? Let dan op de volgende veel toegepaste trucs.

Bij binnenkomst en in de winkel wordt de uitverkoop, actie of korting met grote letters, felle kleuren en toeters en bellen aangekondigd. Je moet wel heel diep in gedachten verzonken zijn wil je dit missen! Ze benadrukken het tijdelijke karakter van de actie en spelen zo in op het fenomeen ’the fear of missing out’. Worden de winkelwagens steeds groter of lijkt dat maar zo? Om te voorkomen dat je winkelwagentje te snel vol raakt en je niets meer kunt kopen, zetten ze inderdaad extra grote winkelwagens voor je neer.

Van mooie kleuren en verse producten krijgen we een niet alleen een goed humeur, ook onze indruk van de winkel is gunstig. Hier willen we graag zijn!  Vers fruit en groente staat in de regel voorin, want hebben we eenmaal de gezonde producten in ons winkelwagentje geladen, dan denkt ons onderbewustzijn: zo, daar mag ik wel iets ongezonds tegenoverstellen. Kalmerende muziek remt ons onbewust af. Met rustige muziek doen we rustiger en blijven we langer in de winkel. En kopen we weer meer. En datzelfde geldt voor kalmerende kleuren.

Zuivelproducten staan veelal achter in de winkel. Voordat je hebt wat je hebben moet, kom je dus eerst langs de rest van het assortiment. Daarmee vergroot de winkelier de kans dat jij iets pakt wat je anders zou hebben laten liggen. Een beetje winkelier plaatst de producten waar de meeste marge op zit op ooghoogte. Want wie iets ziet, komt automatisch in de verleiding om het te kopen. Om de een of andere reden zijn mensen geneigd om naar beneden af te ronden. Dat weten productmanagers ook. Vandaar dat veel producten altijd een of twee centen onder een rond bedrag zijn geprijsd.

Gratis proeven? Altijd leuk. Vooral voor de winkelier, want ook dit stimuleert de verkoop. Sommige klanten kopen bijvoorbeeld omdat ze zich schuldig voelen dat ze wel proeven, maar niks kopen.

Een gratis sample kan klanten ook verleiden eens iets anders te proberen, iets wat ze normaal gesproken links zouden laten liggen. Plus: wanneer we iets lekkers proeven, komen we in een beter humeur, en wie in een goed humeur is…

En ben je dan bijna door dit cognitieve mijnenveld heen, kom je bij de kassa. Waar snoep, magazines, beltegoeden en spulletjes met korting staan. Dreinmoment bij uitstek voor de kinderen, maar ook jij bent gevoelig voor een impulsaankoop in het zicht van de finish.

De moraal van het verhaal: Ga goed voorbereid naar de supermarkt en kies verstandig.

Bron: businessinsider.nl