023 7 600 600 info@nieuwgroenendaal.nl

Je leest en hoort de laatste tijd veel over een gezonde leefstijl en hoe belangrijk dat is in deze tijd. Maar wat is nou precies gezond en welk richtlijnen zijn er? Een gezonde leefstijl bestaat uit verschillende elementen zoals bewegen, eten, slapen en ontspannen.

Bewegen?
Bewegen draagt bij aan een goede gezondheid en een goede conditie van het hart, bloedvaten en longen. Bovendien zorgt het op de langere termijn voor een goede werking van de hersens. Het is belangrijk om elke dag minimaal een half uur matig intensief te bewegen. Probeer aan de beweegrichtlijn te voldoen. Dat betekent voor volwassenen minstens 150 minuten per week matig intensief bewegen, zoals wandelen en fietsen verspreid over diverse dagen. Doe daarnaast minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.

Zitten?
Onderdeel van een gezonde leefstijl is naast regelmatig bewegen, ook niet te veel stil zitten zowel op het werk als thuis. Probeer nooit langer dan twee uur achter elkaar te zitten en sta elk half uur even op om de benen te strekken en in beweging te komen. Onderzoek heeft aangetoond dat te lang en te veel zitten niet goed is voor je gezondheid.  Niet te veel en te lang zitten kan op korte termijn zorgen voor een fitter gevoel. 

Eten?
Gevarieerd, matig en gezond eten. Wat is dat precies? Eten is de brandstof van het lichaam. Eet dagelijks ten minste 250 gram groente en ten minste 250 gram fruit. Varieer in groente en fruit. Bijvoorbeeld 5 verschillende groentes per week en 5 verschillende soorten fruit per week. Eet bij voorkeur veel verse, plantaardige en niet bewerkte producten en vlees met mate. 

Alcohol?
Het beste is natuurlijk om helemaal geen alcohol te nemen. Matig alcoholgebruik is maximaal één glas alcohol per dag voor zowel mannen als vrouwen. Het beste is natuurlijk om helemaal geen alcohol te nemen.  Op de website van het Trimbos instituut www/trimbos.nl/alcohol vind je veel tips en advies om alcoholgebruik te verminderen.

Slapen?
Voldoende slaap is belangrijk voor een goed werkend lichaam en brein. Tijdens de slaap herstelt het lichaam zich van fysieke bezigheden, maar verwerken de hersens ook indrukken van de afgelopen dag. Ook wordt opgedane kennis opgeslagen. Over het algemeen is een slaap van 6,5 tot 8 uur voldoende voor een goede nachtrust. Op www.slaapinfo.nl vind je veel tips over slapen.

Ontspannen?
Om gezond door het leven te gaan is een goede balans nodig tussen inspanning en ontspanning. Probeer daarom ook regelmatig tijd vrij te maken voor hobby’s en bezigheden die je leuk vindt om te doen.

Roken?
Roken vermindert de conditie en het verhoogt de kans op longziektes zoals astma en COPD, longkanker, hart- en vaataandoeningen en beroertes. Stoppen met roken heeft altijd zin, zelfs op hogere leeftijd.